Ve čtvrtek 25. dubna 2024 se uskutečnilo tematické setkání věnované ustanovení § 46 ZZVZ – jeho aplikovatelnosti a limitům.

Kam až lze při využívání ustanovení § 46 ZZVZ, tedy objasňování údajů, dokladů, vzorků nebo modelů zajít? Co považujeme za objasnění a co za doplnění? A jaká objasnění a doplnění jsou z pohledu rozhodovací praxe ještě přípustná a jaká nikoliv? 

Na tyto a další související otázky odpovídali naši přednášející Mgr. Markéta Adámková z Ministerstva pro místní rozvoj (MMR), Mgr. Michaela Machálková z AK Portos (dříve Císař, Češka, Smutný), Mgr. Ondrej Čurilla z AK Havel & Partners, a Mgr. Markéta Dlouhá z Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). 

V úterý 19. března 2024 se uskutečnilo tematické setkání věnované projektovému řízení veřejné zakázky od úvah / záměru až po contract management.

Jakým způsobem lze přistupovat k přípravě a zadávání veřejné zakázky? Preferujete komplexní přístup od plánování záměru, promýšlení účelnosti, efektivity, posuzování přínosů, kontrolu průběhu plnění, po vyhodnocení plnění, zpětnou vazbu apod. nebo řešíte zadávání spíše tradičním způsobem zakázkáře limitovaného např. strukturou organizace, rozdělením jednotlivých činností i  odpovědností a často nemožností ovlivnit více parametrů a zadávacích podmínek či kritérií. Vnímáte rozdíl v přístupu k nákupům / zakázkám mezi soukromým a veřejným sektorem? Co je nezbytné změnit, abychom se posunuli k širšímu pojetí veřejné zakázky? 

 

Ve dnech 13. a 14. března 2024 se v prostorách Akademie veřejného investování (AVI) uskutečnila společná akce Ministerstva pro místní rozvoj a Asociace pro veřejné zakázky. Workshopu zaměřeného na komplexní pojetí metody BIM a jejího využití ve stavebních zakázkách se zúčastnilo na 150 zájemců z řad osob podílejících se na zadávacích řízeních, tj. zakázkářů, investičních techniků, právníků, správců majetku, administrátorů, advokátů příp. dodavatelů realizujících projekty metodou BIM.

V úterý 13. února 2024 se uskutečnilo tematické setkání, které bylo zaměřeno na hodnocení kvality a vzorky vč. vzorkování designových prvků.   

Dokážeme již v současné době správně vyhodnotit kvalitnější nabídku plnění? Jak nejlépe porovnat nabízenou kvalitu v nabídkách, jak vlastně umožnit na ni hodnotit? Jak obtížné je pak "obhajovat" přidělené hodnocení např. poskytnutých vzorků? A jakým způsobem funguje vzorkování designových prvků? Obstojí hodnocení kvality a vzorků před dozorovými orgány a co může pomoci zadavateli k obhájení jeho postupu? Na tyto a další související otázky odpovídali naši přednášející.

Zástupci pracovní skupiny AVZ pro Veřejné zakázky v ICT vypracovali metodiku řešící problematiku vendor lock-inu (VLI) a situace, které mu předcházejí, stejně jako situace, jak z něj uniknout. Materiál je k dispozici a může pomoci všem, kteří řeší zakázky v IT oblasti a nastavení zadávacích podmínek, obchodních podmínek i postupy pro řešení VLI, pokud se již v něm zadavatel nachází.
Metodika definuje základní pojmy, popisuje příčiny a důsledky existence VLI, věnuje se metodám předcházení VLI a způsobům úniku ze stávajícího VLI. Metodika se skládá z textové části a tzv. Krokáře, což je stěžejní dokument, který nastiňuje možné způsoby úniku z VLI, rozčleněné do tzv. kategorií opatření. Kategorie opatření jsou rozčleněné podle skutečných technických možností rozvoje SW či informačního systému a podle vůle jeho stávajícího dodavatele (vendora) tyto možnosti zadavateli poskytnout. Každá kategorie opatření se pak dále člení na jednotlivá opatření prostřednictvím tzv. katalogu nástrojů.