Rychlý kontakt

Asociace pro veřejné zakázky
tel.: +420 776 021 736
email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Asociace pro veřejné zakázky využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Aktuality

Hospodářská komora kritizuje nově vypsaný mýtný tendr

Praha 16. června (ČTK) - Hospodářská komora ČR kritizuje nově vypsané výběrové řízení na správu mýtného systému po roce 2019. Podle komory ministerstvo zakázku za téměř 30 miliard korun připravovalo utajeně a parametry nekonzultovalo s odborníky a podnikateli v dopravě. Komora tak má pochybnosti o tom, že zakázka byla vypsána korektně. Komora to dnes uvedla v tiskové zprávě. Ministertvo uvedlo, že základní parametry zakázky byly stanovené vládou a veřejně známé.


"Máme pochybnosti o tom, zda takto utajovaná příprava zadávacího řízení proběhla korektně a bez ohrožení veřejného zájmu," uvedl předseda Dopravní sekce Hospodářské komory ČR Emanuel Šíp. Komora zopakovala, že nesouhlasí s rozšiřováním mýta na silnice nižších tříd. Ministerský tendr počítá s tím, že po roce 2019 se zpoplatnění rozšíří o 900 kilometrů silnic I. třídy. Podle komory je také otázkou, zda výběr mýta na těchto komunikacích pokryje náklady na provoz.
"Není překvapivé, že Hospodářská komora hájí zájmy svých členů, kteří chtějí tuto velkou zakázku získat. My hájíme zájmy občanů. Tendr proto není šitý na míru žádné technologii, ani té, kterou provozuje Kapsch," uvedl v tiskovém prohlášení ministr dopravy Dan Ťok.
Kromě komory kritizovaly rozšíření mýta například Asociace krajů i sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. V případě zástupců dopravních společností je ale odpor k rozšiřování poplatků pochopitelný, uvedl po čtvrtečním vyhlášení soutěže Ťok. Rozšíření mýta na silnice nižších, které v minulosti prosazovali zejména hejtmani za ČSSD, totiž pro dopravní firmy bude znamenat růst nákladů. Na druhou stranu ale může pomoci při nešvaru, kterým je objíždění zpoplatněných úseků dálnic, dodal ministr. Původně kraje požadovaly rozšíření mýta i na silnice II. a III. tříd.
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun. Náklady na provoz činí zhruba 1,5 miliardy korun ročně.
cfr mha jw