Rychlý kontakt

Asociace pro veřejné zakázky
tel.: +420 776 021 736
email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Asociace pro veřejné zakázky využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Aktuality

Po roce 2021 by přístřešky MHD mohl opět vlastnit soukromník

Praha 18. června (ČTK) - Praha chce po vypršení současné smlouvy v roce
2021 ukončit spolupráci s firmou JCDecaux, která v Praze provozuje
přístřešky pro MHD a reklamní plochy. Do té doby bude muset město zajistit
náhradu zhruba 900 přístřešků, které společnost vlastní a po skončení
smlouvy si je bude moci odvézt. Modernizovat chce i ty zbývající. Vyplývá to
z materiálu, který v úterý projednají pražští radní. V případě jeho
schválení by měla mobiliář i po roce 2021 vlastnit a provozovat soukromá
firma, a to na základě nově uzavřené koncesní smlouvy.


Město podle dokumentu potřebuje do vypršení smlouvy s JCDecaux pořídit
zhruba 2230 přístřešků. Podle odhadu by měly vyjít na více než půl miliardy
korun, jejich údržba pak na zhruba 100 milionů korun ročně. Novou podobu
zastávek určí designová soutěž, jejíž vítěz by měl být znám do konce roku.
Magistrát si zároveň nechal zpracovat analýzu možných způsobů
financování a provozování přístřešků. Navrhla pět variant, z nichž tři
počítají s tím, že přístřešky pořídí město. Při nulovém počtu reklamních
ploch by do nich magistrát musel za 20 let vložit 1,6 miliardy korun. Pokud
by město na 2565 plochách provozovalo reklamu a 585 využívalo pro vlastní
potřeby, příjmy by zcela pokryly náklady na pořízení přístřešků i jejich
údržbu.
Předložený návrh usnesení nicméně počítá s tím, že jak pořízení, tak
provoz přístřešků bude mít na starosti soukromník. Městu by zároveň platil
30 milionů korun, tedy třikrát více než nyní JCDecaux. Za 20 let by to
znamenalo příjem 726 milionů korun. Firmě by nicméně připadly veškeré výnosy
z provozovaných reklamních ploch, z nichž 585 by bylo vyhrazeno pro potřeby
magistrátu.
Vybraná společnost by mobiliář zajišťovala na základě koncesní smlouvy.
S ohledem na to, že město má na přípravu přechodu tři roky, je podle návrhu
nutné vypsat koncesní řízení co nejdříve. V případě schválení tak příslušný
magistrátní odbor dostane za úkol ho ihned začít připravovat.
Firma JCDecaux sídlící v Paříži vlastní v Praze zhruba 900 přístřešků na
zastávkách MHD, z toho 300 z nich je bez reklamní plochy. Dále provozuje 344
tzv. city light vitrín, tedy osvětlených reklamních ploch, 148
velkoformátových vitrín, 1288 metrů reklamního zábradlí nebo 68 informačních
sloupů. Smlouvu s magistrátem firma uzavřela v roce 1994. Současné vedení
města v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) ji v minulosti chtělo
předčasně vypovědět, protože je podle něj nevýhodná. Na základě právní
analýzy se však nakonec rozhodlo počkat, až smlouva vyprší.
psc snm