Rychlý kontakt

Asociace pro veřejné zakázky
tel.: +420 776 021 736
email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Asociace pro veřejné zakázky využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Aktuality

Liberecký kraj vypíše soutěž na autobusy pro svou východní část

Liberec 25. června (ČTK) - Liberecký kraj vyhlásí veřejnou soutěž na zajištění autobusové dopravy pro východní část regionu. Tendr bude rozdělen na dvě části - Jablonecko a Semilsko. Dnes v obou regionech jezdí autobusy společnosti BusLine, smlouva s dopravcem ale z rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) 19. dubna příštího roku končí. Kraj tak musí na dopravu vypsat soutěž. O tom, jak zajistí dopravu v dalších částech kraje, bude rozhodovat nejpozději v září. Novinářům to dnes řekl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj.


Veřejnou autobusovou doprava v Libereckém kraji v posledních letech neprověřuje jen antimonopolní úřad. Vyšetřovatelé z národní centrály proti organizovanému zločinu zasahovali v dubnu na krajském úřadu, v ČSAD Liberec a také v poradenské firmě NEXIA AP. Vyžádali si materiály, které souvisejí se zajištěním dopravní obslužnosti v oblasti Sever. Zahrnuje Liberecko a Frýdlantsko a na základě příkazní smlouvy ji zajišťuje právě ČSAD Liberec. Policie se zajímala i o dokumenty, které se vztahují k záměru kraje odkoupit majoritní podíl akcií tohoto dopravce a záměru na zřízení takzvaného vnitřního dopravce. Kraj je ale podle Půty přesvědčen o tom, že v těchto věcech nepochybil.
Zakázku na východní regiony Jablonecko a Semilsko kraj vypíše na deset let s předpokládaným zahájením 20. dubna 2019. "Museli jsme urychlit přípravu soutěže a na základě doporučení odborníků jsme oblast rozdělili na dvě, abychom snížili vstupní náklady a soutěž otevřeli co největšímu počtu dopravců," řekl Půta. Rozsah dopravy by měl podle něj zůstat zachován, smlouva ale umožní reagovat na potřeby cestujících i kraje a případně rozsah dopravy o čtvrtinu zvýšit či snížit. Cena bude rozhodovat z 90 procent, posuzovat se bude také nasazení nízkopodlažní vozů, vybavení klimatizací a informačními systémy.
Na Jablonecku jde o zakázku na zajištění 2,013 milionu kilometrů ročně s maximální cenou 37,12 Kč za kilometr, což představuje za deset let kolem 750 milionů korun. Rozsah dopravy na Semilsku je zhruba dvojnásobný - 4,123 milionu naježděných kilometrů. Zadání připouští maximální cenu 37,35 Kč za kilometr, což představuje zakázku za více než 1,5 miliardy korun. V současné době tam BusLine jezdí za 36,39 Kč. Při přípravě zakázky podle Půty kraj zohlednil růst cen pohonných hmot a také zvýšení mezd řidičů.
Už v roce 2012 vypsalo tehdejší sociálnědemokratické vedení Libereckého kraje velký tendr na autobusovou dopravu od prosince 2014 do prosince 2024. Zakázku mohl získat jediný uchazeč nebo až tři. Soutěž za více než čtyři miliardy korun byla od začátku terčem kritiky a opakovaně ji prověřoval ÚOHS. V květnu 2014 dokonce zakázku zrušil, Liberecký kraj se ale odvolal. Konečné rozhodnutí padlo až v září 2016. ÚOHS vrátil hodnocení nabídek na začátek. V závěru roku 2016 ale kraj soutěž zrušil, protože nabídky dopravců už neodpovídaly současnému trhu, mimo jiné nezohledňovaly zvýšení mezd řidičů o 1. ledna 2017.
Leona Vacková hj