Rychlý kontakt

Asociace pro veřejné zakázky
tel.: +420 776 021 736
email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Asociace pro veřejné zakázky využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Aktuality

Povodí Vltavy vybuduje na Orlíku bezpečnostní přeliv a nový výtah

Milešov (Příbramsko) 14. listopadu (ČTK) - Povodí Vltavy chce do roku 2025 investovat na Orlické přehradě až 1,7 miliardy korun. Vybuduje mimo jiné bezpečnostní přeliv, který má snížit zatížení vodního díla při extrémních povodních, a zmodernizuje lodní výtah. Na dnešním setkání se starosty v Milešově na Příbramsku to ČTK řekl technický ředitel Povodí Vltavy Jiří Pechar. Starosty zajímalo, zda se chystané akce dotknou výšky hladiny. Byli ujištěni, že práce vyžadující snížení hladiny se budou provádět mimo rekreační sezonu.


Bezpečnostní přeliv vznikne na pravém břehu mimo hráz. Půjde o tři přelivná pole široká 13 metrů a vysoká přes osm metrů. Povodí Vltavy nyní zpracovává dokumentaci pro provádění stavby, na jejímž základě bude zadána veřejná zakázka. "Do poloviny příštího roku předpokládáme zahájení výběrového řízení," uvedl ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala. Výstavba by měla být v ideálním případě zahájena na přelomu let 2019 a 2020 a dokončena v roce 2025.
Další důležitou akcí bude modernizace zdvihadla pro lodě do 3,5 tuny. Nově bude schopné přepravit přes korunu hráze plavidla s hmotností až 6,5 tuny. Kromě toho se mají zajistit plavební hloubky pod vodním dílem Kořensko, aby byla maximálně využita tamní plavební komora, a plánuje se i budování nových sjezdů do Vltavy v okolí Orlíku.
Ředitelka Státní stavební správy Klára Němcová na setkání uvedla, že od roku 2015 výrazně stoupá intenzita plavebního provozu a přibývá nových plavidel i oprávnění pro jejich provoz. Do nehodovosti se ale podle Němcové tato situace výrazně nepromítá. "Domnívám se, že je to zejména intenzivním dozorem," uvedla. Například na Slapech se letos stalo pět plavebních nehod a na Orlíku dvě.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v České republice. Stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla přehrada mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly povodně v letech 2002 a 2006. Tehdy odolala zátěži, se kterou se při jejím budování vůbec nepočítalo.
Jan Kholl abz