Rychlý kontakt

Asociace pro veřejné zakázky
tel.: +420 776 021 736
email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Asociace pro veřejné zakázky využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Aktuality

BusLine napadl tendr na dopravce pro Plzeňský kraj, ten to odmítá

Plzeň/Brno 7. ledna (ČTK) - Dopravní společnost BusLine LK napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dva tendry na autobusové dopravce, které vyhlásil Plzeňský kraj. Vítězové mají zajišťovat dopravu v následujících deseti letech, hodnota obou zakázek je přibližně tři miliardy korun. Napsal to server zdopravy.cz. Hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard (ČSSD) za tendrem stojí a jeho napadení odmítá.


Do obou soutěží, z nichž jedna je zaměřená na severní část kraje a druhá na jižní, se přihlásily společnosti ČSAD Autobusy Plzeň ze skupiny ČSAD Invest miliardáře Zdeňka Zemka a Arriva. Firma BusLine, která oba tendry napadla u ÚOHS, se do výběrového řízení vůbec nepřihlásila.
Firma ve stostránkovém materiálu uvádí, že zadávací podmínky jsou v rozporu se zákonem, a proto nemohla nabídku podat. Stěžuje si například na údajně chybné a nesmyslné jízdní řády, které podle BusLine neodráží dopravní potřeby zadavatele.
Bernard krajský tendr hájí. "Nenechám se přitlačit ke zdi a vydírat se, my tu soutěž určitě dokončíme," řekl dnes ČTK. Za napadením tendru společností, která se ani nepřihlásila, je podle něj jen konkurenční boj a snaha zmařit celé výběrové řízení způsobem, který zákony umožňují.
"Jsme přesvědčeni, že ta soutěž byla velmi otevřená. Ano, je pravda, že cena byla velmi tvrdá, na druhou stranu dva dodavatelé nabídku podali. Za mě jsem velmi spokojen, že se nám podařilo získat zájemce o soutěž," řekl Bernard. Zadávací dokumentaci na autobusovou soutěž podle něj vypracovali stejní odborníci, kteří už dříve pro kraj zpracovali dokumentaci na tendr pro vlakovou dopravu z Klatov do Plzně a Berouna.
"My jsme první v této zemi, kterým se podařilo takovouto soutěž dokončit od doby platnosti nového zákona, což je, tuším, asi čtyři roky. Všude jinde tendry skončily neúspěšně," poznamenal Bernard.
BusLine LK si například stěžuje i na krátké lhůty pro podání nabídek nebo údajně diskriminační podmínky na typ autobusů. Nelíbí se jí například požadavek na automatickou převodovku až do 90 km/h, protikorozní ochranu karosérie nebo požadavek na dvojitá skla.
Bernard připustil, že podmínky jsou náročné, zajistí ale komfort moderních vozů pro cestující a jistotu ceny na dlouhou dobu dopředu. "To, že soutěž rozbíjejí firmy, které nemají na to, aby takovouto nabídku podaly, bohužel naše zákonodárství umožňuje," uvedl Bernard. Podobné soutěže podle něj nesmírně komplikuje fakt, že i firma, která se vůbec neúčastní tendru, může celou zakázku zhatit. "Za pouhých 100.000 korun kauce celou soutěž rozbíjet u ÚOHS. Kdežto jako účastník tendru by firma musela složit desetimilionovou kauci," dodal hejtman.
Plzeňský kraj počítá s tím, že nový dopravce vyjede už letos na konci prosince. Podmínkou je nasazení nových nízkopodlažních vozidel. O vítězi má rozhodnout elektronická aukce.
ska lap sd