Rychlý kontakt

Asociace pro veřejné zakázky
tel.: +420 776 021 736
email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Asociace pro veřejné zakázky využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Aktuality

V tendru na vládní letoun uspěl Omnipol, konkurent podal námitku

(14.01.2020,Eurozpravy.cz)V soutěži na nákup malého letadla pro přepravu ústavních činitelů zůstala společnost Omnipol, která nabídla ministerstvu obrany tryskáč Global 5000 kanadského výrobce Bombardier.

Tendr s předpokládanou cenou 661 milionů korun bez DPH však dosud není uzavřen, protože jeden ze soutěžících - švýcarská společnost STM Aircraft - se odvolal. Třetím účastníkem soutěže byla česká společnost Glomex MS, která armádě zajišťuje servis letounů Airbus A-319 a Jak-40. Všichni tři zájemci nabídli do vládní letky model Global.
"Byl vybrán uchazeč s nejnižší nabídkovou cenou. Tendr ale dosud nebyl uzavřen, protože jedna z neúspěšných firem podala námitku a nyní běží zákonná lhůta související s jejím vypořádáním," řekl pro Lidové noviny a E15 mluvčí ministerstva Jan Pejšek. Do ukončení celého procesu není podle něj možné poskytnout bližší informace.
Letoun Global 5000 podle Lidových novin v minulosti provozovala ruská společnost Insat Aero, která sídlí v Moskvě. Konkrétní stroj je registrován v leteckém rejstříku na Kajmanských ostrovech. Jako majitel byla 9. června 2014 uvedena společnost s ručením omezeným Adilmar Park Ltd, která má jako oficiální sídlo firmy uvedenou adresu na Britských Panenských ostrovech. Karibské souostroví je známým daňovým rájem, který se hojně využívá ke skrytí skutečných majitelů, poznamenal deník.
Armáda se v poslední době potýká kvůli poruchám či plánovaným údržbám s nedostatkem letadel, kterými by mohla přepravovat politiky. Kapacita vládní letky je podle ministerstva i ústavních činitelů nedostatečná a letka je zastaralá. Ministerstvo obrany vypsalo tendr loni v říjnu poté, co se do předchozího výběrového řízení přihlásil pouze jeden uchazeč, který nesplnil stanovené požadavky. Obrana žádala stroj schopný přepravit 14 až 19 cestujících, a to nový nebo už použitý. Má být schopen doletu více než 8000 kilometrů. Součástí tendru je i zajištění dvouletého servisu a oprav.
Armáda má nyní k dispozici dva airbusy A-319, které nejsou ekonomické pro dopravu menšího počtu cestujících. Dvěma letounům Jak-40 vyrobených na konci 70. let končí životnost a případná modernizace by byla nákladná, armáda se je proto chystá vyřadit. Před téměř 30 lety byl vyroben Challenger CL-601, který se rovněž používá na přepravu politiků. Vojáci si ale stěžují na jeho častou poruchovost.
Armáda také používá čtyři stroje CASA C-295M, které jsou však určeny především pro přepravu vojáků. Letoun má nižší dolet a v kabině je hlučný, ústavní činitele s ním proto armáda nepřepravuje.