Rychlý kontakt

Asociace pro veřejné zakázky
tel.: +420 776 021 736
email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Asociace pro veřejné zakázky využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Aktuality

Dostavba dálnice D4 zřejmě začne později, než se čekalo

(22.06.2020 Denik.cz) Zasvé zřejmě vzaly plány, že přípravné práce na dostavbě dálnice D4 mezi Milínem na Příbramsku a Miroticemi na Písecku by měly začít koncem letošního roku. Podle všeho to nemůže být dřív než o několik měsíců později – na jaře 2021. Mohl by se tak posunout i ohlašovaný termín očekávaného zprovoznění: do konce roku 2023.

Trojici konsorcií, z nichž jedno vybere pro dostavbu a následnou dlouhodobou spolupráci, totiž ministerstvo dopravy prodloužilo termín pro předložení nabídek o čtvrt roku: do 21. srpna. Důvodem jsou dopady koronavirové krize na finanční trhy – i na samotné účastníky výběrového řízení. Takzvaně ve hře nicméně nadále zůstávají všichni tři uchazeči o spolupráci.
Peníze prostřednictvím PPP

Pro dostavbu 32 kilometrů dálnice se počítá s využitím spolupráce veřejného a soukromého sektoru, označovaného jako PPP (z anglického pojmu Public-Private Partnership). Vybraný dodavatel dálniční úsek postaví za své a následně jej i bude po 28 let provozovat včetně zajišťování sjízdnosti i údržby (přičemž si „přibere" i 16 kilometrů přilehlých, již nyní fungujících úseků: starat se tedy bude o 48 km dálnice D4 a silnice I/20 od Skalky u Příbrami po Krašovice nedaleko Čížové; kousek před Pískem). Za to mu stát má hradit sjednané splátky. Platit bude až po zahájení provozu, přičemž všechna rizika ponese koncesionář.

Šéf ministerstev dopravy i průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) v té souvislosti vysvětluje, že se v podstatě jedná o pořízení dálnice na operativní leasing. „Stát je vlastníkem dálnice, ale platit začne až v okamžiku zahájení provozu na hotové dálnici – a platit bude jen tehdy, budou-li poskytovány bezvadné služby," shrnul chystaná pravidla.

Úhrada totiž má vycházet výhradně z principu dodržování kvality služeb (tedy například s finančními sankcemi za uzavírky či s tím, že za úseky s vyjetými kolejemi se nebude platit vůbec). Tyhle vztahy jsou však jen záležitostí týkající se smluvních partnerů. Pro samotné motoristy to nebude znamenat žádné výdaje navíc: ti mají nadále hradit jen celoplošný poplatek za užívání dálnic (což má dnes podobu dálničních známek, avšak počítá se s přechodem na elektronický systém).
Tři zájemci, známé firmy

Kdo se stane koncesionářem, jenž má zajistit dostavbu i následný provoz, by mělo vyplynout právě z vyhodnocení předložených nabídek. Ty ministerstvo dopravy očekává od konsorcií DIVIa (společnosti Vinci, Meridiam a Eurovia), HO-ST – South Bohemia Link (společnosti Hochtief a Strabag) a Via4 – jižní spojení (společnosti Porr, OHL, EGIS a Macquarie). Jednání se tedy účastní firmy známých jmen, mající zkušenosti s infrastrukturními projekty – včetně výstavby dálnic a jejich provozováním.

Původně soutěžní dialog ministerstvo zahájilo jednání se sedmi zájemci o tuto formu spolupráce se státem; zmiňovaná trojice dospěla až do cílové rovinky. Je to výsledek čtyř kol takzvaného soutěžního dialogu, trvajícího od loňského dubna do letošního ledna.