(02.12.2020, Ihned.cz, Michael Bouška) Za okamžik bude vše hotovo. Zkuste to prosím za pár minut znovu, hlásil včera nový internetový obchod s elektronickými dálničními známkami. Ostrý start dlouho chystaného systému za 310 milionů korun provázely potíže.

Krátce po ranním spuštění přestal fungovat, znovu naskočil až ve večerních hodinách. Ověřování zaplaceného kuponu podle registrační značky vozu ale nefungovalo ani tehdy.
"My jsme nikdy neřekli, že od půlnoci bude všechno fungovat v ostrém provozu," hájil web edálnice.cz ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Výpadky vysvětlil snahou o zajištění e-shopu před přetížením a případnými útoky hackerů.
Řidiči však na spuštění čekali, ještě o víkendu e-shop odpočítával čas do začátku prodeje. Známky si budete moci koupit od 1. prosince 2020, stálo na něm.
Jak na pořízení elektronické známky
Platí loňský kupon i v lednu?
Ano, stávající dálniční známka pro rok 2020 platí podle ministerstva dopravy stejně jako v minulých letech až do konce ledna. Řidičům tak bude stačit koupit si novou elektronickou dálniční známku s platností od 1. února.
Kde koupit nový?
Nové dálniční známky jde koupit na webu edalnice.cz, na pobočkách pošt a čerpacích stanicích EuroOil. Od ledna to má být možné i na samoobslužných kioscích u hranic. Elektronické dálniční známky začínají platit až od začátku roku 2021, ne tedy jako ty dřívější už v prosinci.
Dokdy bude platit?
Výhodou nové dálniční známky je, že si řidiči mohou nastavit začátek její platnosti na jakékoliv datum v průběhu roku. Pokud budou chtít vyrazit na silnice až na jaře, mohou si koupit roční kupon například od března, ten pak platí 365 dní bez ohledu na kalendářní rok.
Zdražují se známky?
Ceny zůstávají stejné. Roční známka stojí 1500 korun, měsíční 440 korun a desetidenní 310 korun. Zůstává i zvýhodnění pro ekologická auta.
Problémy zatím řidiče neomezují, až do konce ledna mohou po dálnicích jezdit s letošní známkou. Nepovedený start ale kritizuje opozice i ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD).
"Do projektu putovalo několik set milionů korun a pan ministr za funkčnost systému dával hlavu na špalek. Doufám, že to teď uspokojivě vysvětlí," uvedl Petříček na Twitteru. Na stejné sociální síti reagoval i předseda ODS Petr Fiala. "Ministr Havlíček s velkou slávou spustil e-shop na dálniční známky, ale pak ho překvapilo, že tam lidé opravdu nakupují, tak ho hned zavřel," poznamenal.
Na rozdíl od ministra dopravy připustil Martin Opatrný, mluvčí státní společnosti Cendis, která systém provozuje, že je v e-shopu chyba. První známky si však podle něj někteří řidiči koupit stihli.
IT expert Michal Bláha, tvůrce portálu HlídačStátu.cz, uvedl, že e-shop prochází syndromem prvního dne. "U velkých a široce očekávaných projektů je zátěž první dny často násobně vyšší než běžná plánovaná zátěž," popsal.
Upozornil, že stejný problém, jaký má nyní státní e-shop, mívají i komerční projekty. Vyřešit by se podle něj dal buď dočasným navýšením výkonu serverů, na kterých web běží, či postupným zpřístupňováním různým skupinám. Tak funguje například Facebook, nové funkce nepřibývají všem uživatelům najednou.
Zákazníci ale na spolehlivě fungující nový e-shop čekat nemusí, známky si mohou koupit také na pobočkách pošt a čerpacích stanicích EuroOil. Vedené budou na registrační značku vozidla.
Přípravy elektronických dálničních známek provázely v počátcích problémy, které stály místo předchozího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO).
Stát po vlně kritiky zrušil původní soutěže na provozovatele IT systému za 401 milionů korun. Spolu s tím zastavil další návazné tendry. Ministerstvo dopravy pak zakázku dalo státnímu podniku Cendis. Stejná společnost vyvíjí například státní jízdenku pro všechny dopravce na železnici.
Elektronická známka pro řidiče znamená řadu výhod. Mohou si ji koupit třeba přes mobilní telefon. Na rozdíl od minulých let řidiči nebudou muset nic lepit, dostanou jen potvrzení a mohou ihned vyrazit na dálnici. Podobný systém už funguje v zahraničí, třeba na Slovensku nebo v Rakousku.