(04.12.2020 MAFRA, a.s.) Václav Nebeský končí jako šéf státního dopravce. Na nejvyšším postu jej nahradí dosavadní ředitel dceřiné společnosti ČD Cargo Ivan Bednárik.

Nový šéf Českých drah má za úkol provést firmu těžkým obdobím. Mimo jiné bude muset provádět nepopulární úsporná opatření. To jsou podle ministra dopravy Karla Havlíčka hlavní oficiální důvody, proč prosadil Ivana Bednárika do čela Českých drah.

Firma se totiž v souvislosti se dvěma vlnami koronavirových restrikcí potýká s hlubokým propadem počtu cestujících a kvůli výpadku tržeb plánuje letos minimálně třímiliardovou ztrátu.

Existuje ale i neoficiální verze, podle které si dosavadní šéf Václav Nebeský sesazení vykoledoval sporem s ministerstvem dopravy. Dovolil si totiž něco, co řada jeho předchůdců považovala za tabu. Napadl rozhodnutí nadřízeného ministerstva o přidělení železničního spojení na rychlíkové trasy z Liberce do Ústí nad Labem a Pardubic konkurenční společnosti Arriva s tím, že ministerští úředníci postupovali nestandardně.

Rozhodnutí o tom, zda takzvaný rozstřel proběhl na ministerstvu dopravy podle pravidel, musí posoudit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Na provozovatele zmíněného spojení to ale zřejmě vliv mít nebude, protože nový dopravce patřící do skupiny Deutsche Bahn má na trať vyjet už během dvou týdnů.

Ministr Havlíček prohlašuje, že spor o přidělení trati nehrál ve výměně na pozici nejvyššího železničáře roli. „Bednárik je jedním z našich nejlepších krizových manažerů. Dokázal, že umí ustát tlak, získal si respekt odborových centrál. Všechno to nyní bude šéf Českých drah potřebovat," řekl MF DNES ministr.

Dosavadní generální ředitel podle něj navíc vliv na vedení dopravce neztrácí a v představenstvu bude mít nadále na starosti projekty, které během svého zhruba ročního angažmá ve firmě rozpracoval. Nebeský, který státem vlastněného dopravce vedl od minulého září, zůstane v představenstvu Českých drah jako jeho místopředseda.

Podle oslovených expertů časté změny ve vedení firmě škodí. „Krize byla do podniku vnesena zvnějšku. Žádný krizový manažer nevyřeší úbytek cestujících v době koronavirové karantény," myslí si dopravní expert Hospodářské komory Emanuel Šíp. Podle něj firmy potřebují kontinuitu na nejvyšších postech. Řídící orgány by podle něj neměly tolik podléhat politickým tlakům na časté výměny managementu.

Dlouhá drážní dovolená

Na rozdíl od Nebeského, který přišel do vedení Českých drah z ministerstva pro místní rozvoj a podle kritiků neměl s řízením velkých firem dostatečné zkušenosti, se nově zvolený generální ředitel Ivan Bednárik pohybuje na manažerských postech v železničním sektoru dlouhá léta. Dceřinou firmu zaměřenou na přepravu nákladu po železnici vede od roku 2014, dříve působil jako obchodní ředitel dopravce Express Slovakia.

K jeho nepříjemným úkolům bude nejspíš patřit osekávání zaměstnaneckých výhod. Už v létě vedení drah zvažovalo kvůli úsporám lidem z kanceláří zkrátit šestitýdenní dovolenou. Po jednání s odborovými centrálami ale z tohoto kroku sešlo a nová kolektivní smlouva domluvená na začátku října zaměstnancům všechny benefity ponechala. Platy zaměstnancům navíc od ledna vzrostou o dvě procenta.

Jedinou dosud dohodnutou změnou, která by mohla vést k významnější úspoře v podniku s více než 20 tisíci zaměstnanci, je mírné prodloužení pracovní doby o hodinu na 38,5 hodiny týdně. Další způsoby, jak minimalizovat ztrátu, budou na novém šéfovi.

Vrtkavá stabilita

Zatím poslední delší období personální stability zažily České dráhy naposledy mezi roky 2014 až 2018, kdy dopravce vedl Pavel Krtek, který do ČD přišel ze soukromého sektoru. Působil mimo jiné v železničním nákladním dopravci AWT. O Krtkovo odvolání se v roce 2018 zasadil exministr Dan Ťok, který tehdejšímu vedení firmy vyčítal, že státní dopravce nespolupracuje s ministerstvem na plánu otevírání železničního trhu konkurenci.

Krtkův nástupce a šéf drážních opraven Miroslav Kupec se na postu neohřál ani rok. Firmu poté až do nástupu Nebeského vedl místopředseda představenstva Radek Dvořák. Ani ten ale už ve vedení firmy není. Po propuknutí kauzy, ve které byly České dráhy nařčené z kartelu zaměřeného proti soukromým dopravcům, byl „uklizen" do vedení dceřiného nákladního dopravce ČD Cargo.