Aktuality

(24.08.2020; Ustinadlabemdnes.cz) Během jarních krizových měsíců vláda ze dne na den rozhodla o uzavření škol. Fakticky tak z veřejné dopravy obratem zmizelo 50-70 % cestujících. Zároveň vláda požadovala po krajích, aby rozsah dopravy zůstal zachován kvůli nezbytné mobilitě těch, kteří mohli nebo museli fungovat i nadále. Úspory v neobjednaných spojích tak byly pouze 1-3 %. Chybějící peníze z běžně vybíraného jízdného však jdou u každého z krajů do desítek až stovek milionů korun.
Kraje nyní naléhavě řeší, jak uhradit letošní objednanou dopravu a co s tou v příštím roce, kdy mohou být jejich rozpočty ještě napjatější. Ústecký ani Liberecký kraj nechtějí ve větší míře škrtat spoje, neboť by to ve svém důsledku znamenalo další odliv cestujících. Vznáší proto požadavek na stát, aby krajům v letošním roce finančně pomohl.

(24.08.2020; Denik.cz; Autor: Jan Sedlák) Po 25 letech hledá město Jablonec novou firmu pro svoz komunálního odpadu. Smlouva s firmou Severočeské komunální služby (SKS) pocházela z roku 1995, město ji vypovědělo s roční výpovědní lhůtou na konci minulého roku.
Hlavním důvodem je nová legislativa o veřejných zakázkách a nový zákon o odpadovém hospodářství, který má začít platit od začátku příštího roku. „Dalším důvodem k výpovědi byl fakt, že smlouva s SKS z roku 1995 s mnoha dodatky byla překonaná. S novým dodavatelem vzešlým ze soutěže se od 1. ledna 2021 změní také systém plateb za komunální odpad,“ sdělil ekonomický náměstek primátora Milan Kouřil.

(24.08.2020; Ekonomickydenik.cz) V příštím nebo přespříštím roce hodlá policie nakoupit vozidla s balistickou ochranou pro krajské zásahové jednotky a speciální pořádkové jednotky. Policejní prezídium plánovaný nákup zdůvodňuje „bezpečnou přepravou zasahujících policistů do místa zákroku s odkrytými prostory ohroženými střelbou a eliminaci teroristů v civilním prostředí“. Odhadovaná cena je 240 milionů korun.
Policie chce nakoupit pro krajské zásahové jednotky a speciální pořádkové jednotky 12 nových vozidel s balistickou ochranou pro zásahové jednotky. Odhadovaná cena akvizice je 240 milionů. České justici plán nákupu potvrdilo Policejní prezídium. „V případě přidělení mimořádných finančních prostředků se předpokládá vyhlášení veřejné zakázky v průběhu roku 2020 až 2021 s předpokládaným termínem dodáním 2021 až 2022,“ uvedl plukovník Ondřej Moravčík.

(24. 08. 2020; UOHS.cz - Tiskové zprávy) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže svým prvostupňovým rozhodnutím nevyhověl návrhu italské společnosti Leonardo S. p. A. na uložení zákazu plnění smlouvy na dodávku víceúčelových vrtulníků, kterou uzavřelo Ministerstvo obrany České republiky s vládou Spojených států amerických. Rozhodnutí není pravomocné a může být proti němu podán rozklad.  Úřad v rámci správního řízení zjistil, že Ministerstvo obrany při uzavírání smlouvy postupovalo v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, když smlouvu uzavřelo, aniž by předtím vyřídilo námitky podané společností Leonardo.

(21.08.2020; Zdopravy.cz; autor: Jan Šindelář) 

Desetimiliardový balík soutěží o zajištění autobusové dopravy na jihu Čech skončil u antimonopolního úřadu.
Na jihu Čech se naplnily obavy z možných administrativních průtahů na cestě k podpisu smluv s vítězi velkého autobusového tendru. Soutěž skončila u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který předběžně zakázal kraji podepsání smluv. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil kraj i úřad.

(20.08.2020; iRozhlas.cz) Ústavní soud má na stole dvě stížnosti společnosti Kapsch, které souvisí se zakázkou na systém elektronického mýtného. V tendru uspělo konsorcium CzechToll/SkyToll. Stížnosti směřují proti rozhodnutím Nejvyššího správního soudu a Krajského soudu v Brně. Soud obě stížnosti spojil ke společnému projednání, bude se jimi zabývat soudce zpravodaj Jaromír Jirsa, zjistila agentura ČTK z usnesení v databázi Ústavního soudu.
Od ledna letošního roku funguje v Česku satelitní mýtný systém. Technologie nahradila předchozí mikrovlnný systém, který provozovala společnost Kapsch. K průběhu a výsledku tendru měl Kapsch řadu námitek, nakonec ale přesto došlo k uzavření smlouvy s novým provozovatelem systému.
Jedna ústavní stížnost směřuje například proti rozhodnutí Nejvyššího správního soudu z loňského září, podle kterého se už antimonopolní úřad nemusel v komplikované procesní situaci dál zabývat námitkami Kapsche proti mýtnému tendru.
Druhá stížnost zpochybnila například rozhodnutí Nejvyššího správního soudu z prosince loňského roku, které prakticky potvrdilo platnost uzavření smlouvy mezi státem a novým provozovatelem mýtného systému.
Stížnosti směřují také proti návazným rozhodnutím Krajského soudu v Brně, jedna z nich je spojena s návrhem na zrušení části zákona o zadávání veřejných zakázek.
Zákon říká, že antimonopolní úřad zastaví řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, pokud dojde k podpisu smlouvy.
Ústavní soud bude vše řešit v jednom řízení, a to v zájmu „hospodárnosti a efektivity“, stojí v usnesení.

(20.08.2020; ČT24 web; autor: mor zem) Stát podepsal smlouvu na distribuci elektronických dálničních známek s Českou poštou a Čeprem. Společné konsorcium státních podniků uspělo s cenově nejnižší nabídkou, proti tendru nebyly námitky, informoval podnik Cendis, který má přípravu systému elektronických známek na starosti. Elektronické dálniční známky by měly nahradit současné papírové kupony od příštího roku.

(Cysnews.cz; autor: Jiří Císař) Po devíti letech si Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude zajišťovat vnitropodnikovou dopravu opět vlastními silami. V pěti tendrech pro ni nakoupil celkem 134 nových užitkových vozidel, která si v těchto dnech postupně přebírá. Díky insourcingu vnitropodnikové dopravy DPP ročně ušetří na provozních nákladech až 25 milionů Kč ročně oproti dosavadnímu stavu, kdy tyto služby pro DPP zajišťovala společnost KARIR CZ. DPP tuto nevýhodnou spolupráci ukončil.

(20.08.2020; Lupa.cz; autor: Jan Sedlák) Huawei nedávno vyhrálo tendr pro pět nemocnic v Pardubickém kraji, nově se rozšiřuje také v tom Středočeském.
Oblastní nemocnice Mladá Boleslav (Klaudiánova nemocnice), která spadá pod Nemocnice Středočeského kraje, je další veřejnou zdravotnickou institucí, která nakoupila IT techniku od čínské společnosti Huawei. Firma uspěla prostřednictvím svého nejsilnějšího zdejšího enterprise partnera Altepro Solutions (dříve Huatech) díky splnění technických požadavků a nejnižší nabídnuté ceně ve dvou veřejných zakázkách. Huawei v Mladé Boleslavi zabodovalo v první fázi zhruba před rokem, když za 4,37 milionu korun bez DPH vyhrálo tendr na zajištění dostupnosti a bezpečnosti nemocničního ICT.

Objem zakázek, které veřejní investoři zadali stavebním firmám, letos do konce července meziročně klesl o 0,4 procenta na 123,2 miliardy korun. Počet se zvýšil o 17 procent na 2688. Největším zadavatelem byla Správa železnic se zakázkami za 25,9 miliardy korun. Hodnota nově vypsaných zakázek vzrostla téměř o třetinu, uvedla společnost IS. Z firem získal nejvíce zakázek Strabag, který samostatně vyhrál 124 tendrů za 4,35 miliardy korun.

(20.08.2020; Hospodářské noviny) Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost automobilky Škoda Auto, která nesouhlasila se zrušením zakázky na auta s pohonem 4x4 pro bezpečnostní sbory. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže o zrušení tendru za 250 milionů korun rozhodl v roce 2018, protože požadavky stanovené ministerstvem vnitra zvýhodňovaly Škodu Auto před jinými uchazeči. Škoda byla jediným a zároveň vítězným uchazečem v tendru.

 

(20.08.2020; Lidové noviny; Autor: Jan Sedlák) Skoro až komediální příběh o tvorbě e-shopu pro elektronické dálniční známky, které budou platit od začátku příštího roku, nakonec možná spěje ke šťastnému konci. Státní fond dopravní infrastruktury totiž na konec srpna svolal komerční provozovatele e-shopů ke konzultaci s tím, že by stát rád elektronické viněty prodával přes elektronická tržiště. Národní zmocněnec pro digitalizaci Vladimír Dzurilla dodal, že cílem státu je „co nejvíce prodávat přes e-shopy“. Řidiči si tak možná budou moci elektronickou dálniční známku pořídit třeba na Alze či u jiného oblíbeného prodejce. Toto propojení veřejné a soukromé sféry by se mělo objevovat mnohem častěji. Jak známo, státu projekty kolem IT vůbec nejdou.

(20.08.2020;hlidacipes.org;Autor: Robert Břešťan) ANALÝZA. Nezaměstnanost v Česku ze svých původně takřka nulových hodnot postupně roste, hlavní dopad krize způsobené zastavením ekonomiky v době koronakrize se teprve čeká. Podle studie, kterou si zadalo Ministerstvo práce a sociálních věcí, by zejména malým lokálním firmám pomohlo více zakázek z veřejných peněz. Jen samotný objem peněz ale není všechno.
Pokud budou veřejné investice rozumně nastavené a zacílené, měly by skutečně pomoct utlumit negativní dopad Covidu na tuzemskou ekonomiku. Ten je zatím poněkud skrytý.

(18.08.2020; EPravo.cz; Autor: Mgr. Lenka Lelitovská, MT Legal)Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“) v § 79 odst. 1 (druhá věta) stanoví, že „zadavatel může považovat technickou kvalifikaci za neprokázanou, pokud prokáže, že dodavatel má protichůdné zájmy, které by mohly negativně ovlivnit plnění veřejné zakázky“.  Zadavatel se tedy v průběhu zadávacího řízení může zabývat zájmy účastníků zadávacího řízení (zpravidla bude posuzováno u vybraného dodavatele), které by mohly ovlivnit plnění zadávané veřejné zakázky[1].

(19.08.2020; Zdopravy.cz; autor: Jan Šindelář) Dráhy chtějí v elektrických jednotkách Panter měřit spotřebu elektřiny. Dodavatele zařízení ale nenašly. České dráhy pokračují v osazování svých elektrických hnacích vozidel měřáky spotřeby trakční elektřiny. Jejich poslední dva pokusy ale zatím nebyly úspěšné. Tendry na osazení jednotek skupiny Panter (řady 650, 640 a 660/661) a lokomotiv 380 musely být zrušeny pro nezájem dodavatelů.

„Další postup bude předmětem interních jednání v příštích dnech,“ uvedla mluvčí dopravce Gabriela Novotná. Dráhy poptávají jen část prací, které jsou obdobou zřízení odběrného místa v domě či bytě. Samotnou měřicí, řídicí a komunikační jednotku (stručně elektroměr) doplní dodavatel elektřiny, tedy Správa železnic.

„České dráhy prioritně montují měřáky na vozidla s hospodárnou regulací a s rekuperací, kde jsme přesvědčeni, že při účtování podle skutečné spotřeby dosáhneme příznivějších výsledků v nákladech na energii,“ doplnila Novotná.

V současné době mají dráhy měřením spotřeby elektřiny vybaveno 110 lokomotiv a jednotek, například řady 150.2, 151, 362, 471 a další. Dalších 116 vozidel je na montáž měřicích jednotek připraveno (jsou vybaveny odběrným místem). Další na řadě mají být právě pantery. České dráhy mají celkem přibližně 450 elektrických lokomotiv a jednotek.