Prezentační a vzdělávací materiály

V úterý 19. března 2024 se uskutečnilo tematické setkání věnované projektovému řízení veřejné zakázky od úvah / záměru až po contract management.

Jakým způsobem lze přistupovat k přípravě a zadávání veřejné zakázky? Preferujete komplexní přístup od plánování záměru, promýšlení účelnosti, efektivity, posuzování přínosů, kontrolu průběhu plnění, po vyhodnocení plnění, zpětnou vazbu apod. nebo řešíte zadávání spíše tradičním způsobem zakázkáře limitovaného např. strukturou organizace, rozdělením jednotlivých činností i  odpovědností a často nemožností ovlivnit více parametrů a zadávacích podmínek či kritérií. Vnímáte rozdíl v přístupu k nákupům / zakázkám mezi soukromým a veřejným sektorem? Co je nezbytné změnit, abychom se posunuli k širšímu pojetí veřejné zakázky? 

 

Ve dnech 13. a 14. března 2024 se v prostorách Akademie veřejného investování (AVI) uskutečnila společná akce Ministerstva pro místní rozvoj a Asociace pro veřejné zakázky. Workshopu zaměřeného na komplexní pojetí metody BIM a jejího využití ve stavebních zakázkách se zúčastnilo na 150 zájemců z řad osob podílejících se na zadávacích řízeních, tj. zakázkářů, investičních techniků, právníků, správců majetku, administrátorů, advokátů příp. dodavatelů realizujících projekty metodou BIM.

V úterý 13. února 2024 se uskutečnilo tematické setkání, které bylo zaměřeno na hodnocení kvality a vzorky vč. vzorkování designových prvků.   

Dokážeme již v současné době správně vyhodnotit kvalitnější nabídku plnění? Jak nejlépe porovnat nabízenou kvalitu v nabídkách, jak vlastně umožnit na ni hodnotit? Jak obtížné je pak "obhajovat" přidělené hodnocení např. poskytnutých vzorků? A jakým způsobem funguje vzorkování designových prvků? Obstojí hodnocení kvality a vzorků před dozorovými orgány a co může pomoci zadavateli k obhájení jeho postupu? Na tyto a další související otázky odpovídali naši přednášející.

Zástupci pracovní skupiny AVZ pro Veřejné zakázky v ICT vypracovali metodiku řešící problematiku vendor lock-inu (VLI) a situace, které mu předcházejí, stejně jako situace, jak z něj uniknout. Materiál je k dispozici a může pomoci všem, kteří řeší zakázky v IT oblasti a nastavení zadávacích podmínek, obchodních podmínek i postupy pro řešení VLI, pokud se již v něm zadavatel nachází.
Metodika definuje základní pojmy, popisuje příčiny a důsledky existence VLI, věnuje se metodám předcházení VLI a způsobům úniku ze stávajícího VLI. Metodika se skládá z textové části a tzv. Krokáře, což je stěžejní dokument, který nastiňuje možné způsoby úniku z VLI, rozčleněné do tzv. kategorií opatření. Kategorie opatření jsou rozčleněné podle skutečných technických možností rozvoje SW či informačního systému a podle vůle jeho stávajícího dodavatele (vendora) tyto možnosti zadavateli poskytnout. Každá kategorie opatření se pak dále člení na jednotlivá opatření prostřednictvím tzv. katalogu nástrojů.

V letošním roce jsme uspořádali  již  15. ročník říjnové konference Veřejné zakázky aktuálně #konference 2023 #AVZ, která se uskutečnila ve dnech 19.-20. října 2023, v Hotel Zámek Valeč, Valeč 1, 675 53 Valeč.

 

Úvodní slovo pronesl předseda Výkonného výboru AVZ TomášeMachurek a příspěvky prvního dne přednesli zástupci MMR, ÚOHS, Havel & Partners, Oživení, Compet Consult. Následující den prezentovali své příspěvky zástupci Ernst & YoungCentrum pro regionální rozvojczBIM, a také výkonná ředitelka AVZ Martina Šelejová.

  

Konference se uskutečnila pod záštitou předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže doc. JUDr. PhDr. Petra Mlsny, Ph.D. 
rgb uohs cz eng text1
 
 
 

Zářijové setkání bylo zaměřeno na "Využití umělé inteligence (AI) ve veřejném zadávání". Jakým způsobem a do jaké míry ovlivní umělá inteligence zadávací proces? Může AI nahradit v určitých oblastech lidskou práci? Jak se připravit a využít potenciál, který AI nabízí? Kde jsou rizika využívání AI? Kdo nese odpovědnost za výstupy a měli bychom být "chytřejší", abychom dokázali AI "uhlídat" a zůstala dobrým sluhou (nikoliv špatným pánem)? Kdy můžeme čekat zásadní průlom v jejím využívání? 

S aktuálními trendy v oblasti AI a o tom, jak s AI zacházet, účastníky setkání Vás seznámili Ing. Barbora Brabcová ze společnosti Bebecon s.r.o., Jan Hubka ze společnosti Digitask a Mgr. Rasťo Koval´ ze společnosti Cequence.

  • Grandior Hotel Prague, Na Poříčí 42, Praha 1
  • čtvrtek 14. září 2023
  • 14:00 - 17:30

Asociace pro veřejné zakázky, z.s. uspořádala  již XI. ročník své pražské konference, která se uskutečnila ve Spojce Karlín.

Příspěvky přednesli zástupci MMR, ÚOHS, INDOC, HAVEL & PARTNERS, MT Legal, AVZ a Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Děkujeme všem partnerům za podporu a účastníkům za účast a přátelskou atmosféru celé akce. 

Dubnové setkání bylo zaměřené na novelu zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Jaké změny čekají veřejné zadávání a které pozměňovací návrhy prošly schvalovacím procesem v Poslanecké sněmovně a budou řešeny v Senátu Parlamentu ČR? Se schváleným zněním novely ZZVZ účastníky tematického setkání seznámili Mgr. Markéta Adámková z Ministerstva pro místní rozvoj (MMR), Mgr. Pavel Herman z advokátní kanceláře MT Legal a Mgr. Mojmír Florian z Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). 

  • Grandior Hotel Prague, Na Poříčí 42, Praha 1
  • čtvrtek 27. dubna 2023
  • 14:00 - 17:30

Březnové tematické setkání se věnovalo multikriteriálnímu hodnocení a tomu, jak ve veřejných zakázkách ošetřit a zajistit kvalitu požadovaného a nabídnutého plnění. Je využívání vícekriteriálního hodnocení výhodné a jaké plnění přímo vybízí k jeho využívání? Zmínili jsme zákonnou úpravu hodnocení, rozebrali výhody i nevýhody jednotlivých způsobů hodnocení s ohledem na předmět plnění veřejné zakázky a seznámili účastníky s rozhodovací praxí ÚOHS u zakázek, v nichž bylo multikriteriální hodnocení využito, a to včetně hodnocení se subjektivně posuzovanými kritérii. Představeno bylo množství příkladů vícekriteriálního hodnocení zakázek ve zdravotnictví a také u zadavatele využívajícího metodu BVA. V rámci setkání vystoupila Mgr. Adéla Havlová, LL.M. nově působící na MMR, Mgr. Mojmír Florian (ÚOHS), Mgr. Alena Ševčíková z nemocnice Nové Město na Moravě (i MPSV) a Mgr. Jiří Šimon z Technické správy komunikací hl. m. Prahy.      

  • Grandior Hotel Prague, Na Poříčí 42, Praha 1
  • čtvrtek 23. března 2023
  • 14:00 - 17:30

Únorové tematické setkání bylo věnováno problematice poddodavatelů v zadávacím řízení, ale také při plnění veřejné zakázky samotné. Pozornost byla zaměřena na zákonné ukotvení poddodavatelů v ZZVZ, kategorie poddodavatelůvyhrazená plnění i na rozhodovací praxi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) související s problematikou. Diskutovalo se také o praktických problémech, které souvisí s využíváním poddodavatelů v zadávacím řízení, o možnostech nahrazení poddodavatele jiným poddodavatelem a také např. o povinnostech zadavatelů i dodavatelů souvisejících s aplikací mezinárodních sankcí a zjišťováním skutečných majitelů. Úvodem tematického setkání provedl JUDr. Vlastimil Fidler z Ministerstva pro místní rozvoj, o rozhodovací praxi ÚOHS hovořil Mgr. Mojmír Florian (ÚOHS). V druhé půli tematického setkání byla pozornost věnována praktickým problémům s poddodavatelstvím spojeným, ale také možnostem pozitivního vlivu zadavatele na poddodavatelský řetězec, o tématech informovali Mgr. Zbyněk Pochmon, expert na sociálně odpovědné veřejné zadávání z Ministerstva práce a sociálních věcí a Ing. Martina Bufková Rychecká ze společnosti Compet Consult. V závěru setkání proběhla panelová diskuse nad dotazy účastníků.    

  • Grandior Hotel Prague, Na Poříčí 42, Praha 1
  • úterý 14. února 2023
  • 14:00 - 17:30

Tematické setkání bylo zaměřeno na povinnosti související se zjišťováním absence střetu zájmů či zjišťováním skutečných majitelů a s problematikou aplikací mezinárodních sankcí (ekonomických i individuálních) uvalených nejen v souvislosti s konfliktem na Ukrajině. Úvodní příspěvek o zákonném rámci povinností pronesl JUDr. Vlastimil Fidler, zástupce Ministerstva pro místní rozvoj, své zkušenosti z praxe s aplikováním uvedených povinností předali účastníkům zástupci vysokých škol - veřejných zadavatelů (Ing. Vojtěch Malina - Univerzita Karlova,  Ing. Jiří Prokš - Vysoká škola chemicko-technologická, Bc. Radka Madarová, LL.M. - Jihočeská univerzita a Mgr. Iveta Farkačová - Mendelova univerzita), následně vystoupil s prezentací JUDr. Jiří Kapras (ředitel odboru střetu zájmů a boje proti korupci, Ministerstvo spravedlnosti), poté byly představeny nástroje DATLAB a CRIBIS napomáhající s dohledáváním vazeb a skutečných majitelů, závěrečné slovo pak měli Mgr. Stanislav Bureš a Mgr. Jaroslav Gramel, zástupci auditního orgánu Ministerstva financí.  

  • Grandior Hotel Prague, Na Poříčí 42, Praha 1
  • čtvrtek 8. prosince 2022
  • 14:00 - 17:30

Setkáním zaměřeným na praktické příklady změn závazků ze smluv na veřejné zakázky, a to konkrétně v oborech stavebnictví a pojišťovnictví provedli Vladimír Studnička z Ministerstva pro místní rozvoj, zástupci Pracovní skupiny AVZ pro Veřejné zakázky ve stavebnictví (Michaela Machálková, Marie Vebrová, Martin Ondroušek, Martin Vyklický), zástupci Pracovní skupiny AVZ pro Veřejné zakázky v pojišťovnictví (Olga Ulrichová, Zdeněk Cvejn, Ondrej Čurilla) a závěr patřil diskusi a pokládání dotazů přednášejícím i zástupcům ÚOHS.  

  • Grandior Hotel Prague, Na Poříčí 42, Praha 1
  • středa 14. září 2022
  • 14:00 - 18:00

AVZ uspořádala dne 2. června 2022 již X. ročník pražské konference "Veřejné zakázky v proměnlivé době #konference2022 #AVZ", která se uskutečnila ve Spojce Karlín, Pernerova 697/35, Praha 8. 

Příspěvky přednesli zástupci MMR, spolku Oživení, HAVEL & PARTNERS, ŘSD, MT Legal, VUT Brno, MUNI, ČEPS, AK Chrenek, Kotrba, Tender Systems a PROEBIZ. 
Konference se uskutečnila pod záštitou místopředsedy vlády ČR pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše a úvodní slovo k účastníkům přednesl předseda ÚOHS Petr Mlsna.  
Děkujeme všem partnerům za podporu a účastníkům za účast a přátelskou atmosféru celé akce. 

Prezentované příspěvky naleznete v přílohách níže. 

Problematiku inflačních doložek, vyhrazení změny ceny, indexace cen podrobně představili Mgr. Pavel Herman z advokátní kanceláře MT Legal, Mgr. Markéta Adámková z Ministerstva pro místní rozvoj, JUDr. Hana Nevřalová, MBA ze společnosti Metrostav a.s. a zároveň členka Skupiny pro cenovou politiku ve stavebnictví a veřejnou zakázku Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS) a Ing. Pavel Novotný, Senior Advisor, ze společnosti One Advisory a.s. 

  • Grandior Hotel Prague, Na Poříčí 42, Praha 1
  • čtvrtek 28. dubna 2022
  • 14:00 - 18:00

S tématem vertikální spolupráce (nezadávání) ve veřejných zakázkách Vás seznámili Mgr. Pavel Herman z MT Legal, Mgr. Jan Purkrábek z NAKIT, Mgr. Pavel Moravčík z Centra pro regionální rozvoj (CRR) a Mgr. Iveta Pospíšilíková z Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). 

  • on-line setkání - webinář
  • středa 23. března 2022
  • 13:00 - 15:00