Aktuality

(02.02.2021; EPravo.cz; autor: Mgr. Vojtěch Vávra)  Několik zajímavých rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a jeho předsedy z posledního roku a půl, která se týkají výkladu a užití § 46 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zadavateli při objasňování a doplňování dokladů, přináší zajímavé (ale i staronové) závěry k aplikaci předmětného ustanovení. Vzhledem k tomu, že odst. 2 tohoto ustanovení povoluje doplnění dokladů i po uplynutí lhůty pro podání nabídek, není překvapivé, že jsou podávány návrhy na přezkoumání postupů zadavatelů při využití této možnosti vůči dodavatelům. Situací, při kterých může být § 46 využit, je velké množství, a proto je potřeba brát zřetel na odlišnosti konkrétních případů.

(02.03.2021; Tydenikhrot.cz; autor: Petr Weikert) Kvůli kvótám na české potraviny se předseda ÚOHS obrací na Senát. Má vrátit Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dobrou pověst. Postu předsedy se ujal poté, co kvůli podezřením spojeným s kauzou mýta rezignoval jeho předchozí předseda Petr Rafaj. Petr Mlsna stihl vyměnit členy rozkladových komisí, chce zrychlit rozhodování a zvýšit transparentnost úřadu. Na druhé straně se ještě před výběrovým řízením, ve kterém nakonec uspěl, sešel s prezidentem Milošem Zemanem a získal jeho doporučení. Také snahy protikorupčních organizací o to, aby se úřad rozdělil, nemají v jeho uších ohlas. Vše ale nasvědčuje tomu, že za Petra Mlsny nebude o velké případy nouze. Jeho úřad už prověřuje podezřelé státní nákupy v nouzovém stavu.

(01.03.2021; Portalpromestaaobce.cz) 

Počátkem roku 2022 ČTÚ vyhlásí otevřené výběrové řízení na držitele poštovní licence

S předsedkyní Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Hanou Továrkovou jsme hovořili o chystaných změnách a krocích, které k nim povedou. ČTÚ plní vůči poskytovateli poštovní služby roli regulátora dle zákona č. 29/2000 Sb. o poštovních službách. Hlavním úkolem ČTÚ je zajistit poskytování základních služeb v souladu s požadavky zákona.

(23.2.2021; ČT24 web - Regiony) Firma Tenza, která staví horkovod z jaderné elektrárny Temelín do Českých Budějovic, vyhlásila úpadek, ČTK to zjistila z insolvenčního rejstříku. ČEZ proto plánuje, že na dokončení projektu za více než 1,4 miliardy korun vypíše nové výběrové řízení. Potrubí horkovodu, který bude teplem zásobovat část Českých Budějovic, má být dlouhé 26 kilometrů. Tenza zatím ČEZu předala patnáct kilometrů, potvrdil mluvčí temelínské elektrárny Marek Sviták. Společnost nedokončí ani výměnu parovodu za horkovody v Brně.

(23.2.2021; Denik.cz - Pražský deník)Praha letos vypíše přes šest desítek veřejných zakázek v hodnotě nad dvacet milionů korun. Souhrnná hodnota městem zveřejněných tendrů většího rozsahu je více než pět miliard korun. Seznam je rozšířený o investice do sedmi staveb, u kterých je „v běhu“ zadávací řízení na zhotovitele už z minulého roku.  První desítce akcí s nejvyšším rozpočtem vévodí dostavba a rekonstrukce Průmyslového paláce za více než dvě miliardy korun, což je právě případ loni započaté zakázky. Rozpočty v řádu stovek milionů korun pak mají třeba protipovodňová opatření v Karlíně, výstavba základních škol v Kolovratech a Šeberově, silničního obchvatu poblíž Kyjí nebo lávky Holešovice – Karlín (HolKa). Více než polovina na seznamu uvedených připravovaných investic míří do oblastí pozemních nebo dopravních staveb.

(23.2.2021; E-news.cz; autor: Laura Feketeová) Hodnota zadaných veřejných zakázek z oblasti marketingové komunikace v loňském roce dosáhla celkem 1,564 miliardy korun. Vyplývá to z každoročního výzkumu Asociace komunikačních agentur a Asociace public relations. Je to o 558 milionů korun méně než v roce 2019. Počet zakázek se meziročně mírně navýšil, a to ze 702 na 723. Z oznámených zakázek došlo ke zrušení každé deváté, což je o 2,5 procenta méně než předloni. Objem zadaných veřejných zakázek v České republice tak dosahuje podílu pouze 1,25 procenta z celkových investic v reklamě. V ostatních evropských zemích přitom v průměru činí zhruba patnáct až dvacet procent.

(19.02.2021; Idnes.cz) „Je potřeba to říct nahlas: nová krajská nemocnice ve Zlíně Malenovicích nebude.“ Kdo je autorem tohoto výroku pro Deník? Martin Šamaj z týmu čtyř sdružených firem, který vyhrál tendr na dodavatele projektové dokumentace na novou krajskou nemocnici. Ten ale minulý týden zrušila Rada Zlínského kraje, a dá se tedy předpokládat, že stejně dopadne i celý investiční záměr, v němž se cena nového zdravotnického zařízení měla vyšplhat až na osm miliard korun. Rozhodovat o tom ale má krajské zastupitelstvo až na svém dubnovém zasedání.

(19.02.2021; Olomouckenovinky.cz) Město Olomouc zveřejnilo plán veřejných zakázek pro letošní rok. Seznam nejvýznamnějších zakázek zadávaných městem, případně jím zřizovanými organizacemi, je možné nově přehledně dohledat na městském webu v rubrice „Podnikatelé“ nebo pod informacemi odboru investic. Vedení města tímto krokem naplnilo další bod svého programového prohlášení v oblasti transparentnosti.

(19.02.2021; Ihned.cz - Ihned.cz; autoři: Adéla Jelínková, Lukáš Valášek) Když před třemi měsíci nastoupil Petr Mlsna do čela antimonopolního úřadu (ÚOHS), avizoval, že bude zvažovat významné personální změny ve vedení úřadu. Ještě v prosinci nový předseda úřadu řekl HN, že si případné nové místopředsedy vybere do konce ledna. Nástupce Petra Rafaje, který skončil po řadě korupčních kauz, rovněž sliboval obnovit důvěru v rozhodování této klíčové instituce, jež dohlíží na veřejné zakázky i na to, zda soukromé firmy kartelovými dohodami nenavyšují ceny.

(19.02.2021; M-journal.cz) Hodnota zadaných veřejných zakázek z oblasti marketingové komunikace v loňském roce dosáhla celkem 1,564 miliardy korun. Vyplývá to z každoročního výzkumu Asociace komunikačních agentur a Asociace public relations. Je to o 558 milionů korun méně než v roce 2019. Objem zadaných veřejných zakázek v České republice tak dosahuje podílu pouze 1,25 % z celkových investic v reklamě. V ostatních evropských zemích přitom v průměru činí zhruba 15 až 20 %.
Hodnota zadaných veřejných zakázek v obou pololetích roku 2020 dosahovala téměř shodné výše. Zatímco v prvním pololetí činila necelých 781 milionů korun, ve druhém pololetí potom přes 783 milionů. Celkový objem investic do reklamy tak u zadaných veřejných zakázek loni dosáhl jedné miliardy a téměř 564 milionů korun.